Slik lades elbilen med smart ladetjeneste fra Smartly

Foto: Smartly

Lurer du på om elbil-ladestasjon er noe for ditt boligselskap eller din bedrift? Ønsker du å slippe å betale for naboens strømforbruk ved lading? Da bør du lese videre.

Tekst Rita Tvede Bartolomei

– Det folk flest bekymrer seg for før installasjon av en ladestasjon er: Kan min bil lades her? Er det alltid nok strøm til at jeg kan lade min elbil? Hvordan sikre at jeg får ladet når jeg ønsker? Og at jeg kun betaler for den strømmen jeg lader for? sier salgsdirektør for Smartly, Ketil Annar Granbakken.

Smartly er et norsk firma som startet opp i 2013, og retter seg primært mot boligutbyggere og boligselskaper. I tillegg til ladetjenester for elbil, leverer de tjenester for porttelefoni, lys- og varmestyring, og alt av standard smarthus-teknologi. Dessuten har Smartly en egen energi-service, som måler eksakt vannforbruk i boligenheter.

Rettferdig fordeling av energikostnadene
Granbakken sier ingen trenger å bekymre seg for å ikke få ladet bilen sin – ei heller at noen må betale for andres forbruk. Smartlys egne analyser har vist at det er økonomisk fornuftig å dele en ladestasjon med naboen. Dette fordi ladestasjoner ofte brukes kun 20 prosent av tiden.

– Elbillade-forbruket jevner seg ut over tid. I tillegg kan alle typer el- og hybridbiler lades her, og beboerne betaler kun for eget forbruk. Ladestasjonen er låst, og åpnes opp av hver enkelt bruker via vår app, eller via en RFID-elektronisk nøkkelbrikke, sier han.

Mange er bekymret for om det er komplisert å lade bilen via ladestasjon.

– Ingen trenger å forholde seg til kompliserte manualer, og appen vår er enkel å forstå. Vi har et kundesenter tilgjengelig 24 timer i døgnet året rundt, sier Granbakken.

Delt løsning mest lønnsomt
Det er nå obligatorisk å installere ladeløsning for elbil i leilighetskomplekser som bygges i Norge. Behovet for lademuligheter øker likevel i takt med det grønne skiftet, og det økende elbilsalget. Å lade via en vanlig stikkontakt kan være brannfarlig og anbefales ikke av fagfolk.

– For de fleste boligselskaper og bedrifter, er en delt ladeløsning det rimeligste og den mest energieffektive løsningen. Investering i et ladeanlegg koster, ferdig installert, rundt 20.000 kroner per ladestasjon. Dersom tre eller flere personer deler på en lader, blir totalkostnaden for alle overkommelig. Men de som ønsker egen lader på sin parkeringsplass, kan selvsagt få dette. I tillegg betaler hver bruker 100 kroner i måneden for et fast abonnement for ladetjenesten. Det kan stoppes i ferier eller når du ikke har behov for lading, sier Ketil Annar Granbakken.

Mindre logistikk for alle
Elbillading som administreres av boligselskaper og virksomheter selv, kan raskt bli en krevende øvelse i logistikk og konfliktløsning.

– Energiforbruket per lader må jevnlig leses av manuelt, for å ha kontroll over forbruket. Dessuten må man hele tiden ha full oversikt over hvem som har ladet. Med Smartlys ladeløsning slipper styret i borettslaget å ta seg av fordelinger og alle henvendelser. Vi gir både styret og bruker av laderne hvilepuls, avslutter Granbakken.

Vil du vite mer om elbillading fra Smartly? Ta en titt på deres nettsider.
https://www.smartly.no/elbillading

Ingen kommentarer

Kommentarfeltet er stengt.