Vi snakket med Ann Iren Kampesveen, daglig leder hos Strai Kjøkken Lillehammer, om hvilke trender de ser for tiden. Hun forteller at trenden går mot lysere farger og det mer klassiske og landlige, men i ny drakt.



TEKST Gunn Iren Kleppe
– Folk er veldig bevisst på materialer, forteller Ann Iren Kampesveen, daglig leder hos Strai Kjøkken Lillehammer.
Det skal være ekte materialer og det er en tendens til å ville dra med naturen inn i huset. Stein og tre er gjengangere, og det går mye i naturlig eik, ask og beisete tresorter. Folk er også opptatt av bærekraft og mange investerer mer i kvalitetsprodukter som skal vare i mange år.
Når det gjelder farger, har det blitt mindre mørke og svarte kjøkken enn tidligere.
– Vi går mot lysere farger, gjerne med gule undertoner – tidløse myke farger og naturtoner, sier hun.
– Kombinasjonen beiset eik og matte glatte flater vil vi også se mye av, og da gjerne malte fronter i samme farge som veggene for å gi det et rolig og sømløst uttrykk, fortsetter Kampesveen.
Benkeplatene trekkes også gjerne opp bak på veggen for å understreke det sømløse inntrykket.
– Stramme moderne kjøkken har vært i trendbildet lenge, men vi ser nå at vi beveger oss mot det klassiske/landlige igjen, men i en litt ny drakt. Vi vil gjerne ha rammedører, men rammene skal være smalere og overskapene skal være høyere. Kombinasjonen smale rammer og smale høyde dører gir et veldig elegant uttrykk, slår hun fast.
– Trenden er litt mer at du velger enten eller. Enten så bruker du bare skuffer og ingen skap, og du bruker kanskje enten bare vitrinedører eller tette dører. Du blander ikke så mye, sier hun.
Det har også skjedd en endring mot litt mykere og rundere former. Kampesveen tror vi kommer til å se mer Art Deco inspirasjon, noe som allerede er tydelig innen møbler og belysning.
Funksjonelt og familievennlig
– Den sosiale kjernen i huset, det er jo kjøkkenet, slår Kampesveen fast.
– Kjøkkenet er jo hovedrommet i huset hos de fleste. Det er der det skjer, påpeker hun, enten at familien lager mat sammen, ungene gjør lekser eller man samles sosialt.
Kampesveen forteller at kjøperne er veldig bevisste. De har ofte gjort et godt forarbeid før de kommer i butikken, og de er veldig opptatt av funksjonalitet.
Men før løsningen tegnes, gjøres en behovsanalyse.
– Behovsanalysen er veldig viktig, for det er jo der vi skal fange opp slik at vi treffer riktig, understreker hun.
Smarte funksjoner
Innmaten er også ganske høyt i fokus og det skal være smarte løsninger.
Benkeventilatorer er veldig i vinden, ifølge Kampesveen, og gode hjørneløsninger er «et must». Det samme med innvendige skuffer som kan trekkes ut.
– Alt som du kan trekke ut av skapet er jo veldig funksjonelt og fint, så du slipper å stå på hodet inn i skapet og lete etter ting.
Kampesveen tror vi vil se stadig mer av pocketdører hvor man kan skjule hvitevarer, kaffestasjoner, og så videre. Det finnes også rom i sokkel for blant annet lagring og lading av robotstøvsuger.
– Vi vil jo gjerne skjule det meste og det skal ikke være så mye på benkeplatene, sier hun.
– Hva bør kundene tenke på når de skal kjøpe kjøkken?
– Den daglige bruken, hva er det de trenger. Og så må de tenke litt på tidløshet med at det skal vare i lang tid fremover. Og ja, bare sette seg ned og tenke litt på hva er det vi savner på kjøkkenet, hva er det vi ønsker og hva bruker vi kjøkkenet til, anbefaler Kampesveen.
Mange er opptatt av å ha god arbeidsplass med god benkeplass. Er man glad i å lage mat, liker man å ha store samlinger eller har man stor familie, må man ta det i betraktning. Også hva har man plass til. Og har man plass til kjøkkenøy, mener hun det er kjempesmart.
– Hvordan spare penger men likevel beholde kvalitet og funksjon?
– For hvitevarer og benkeplater der er det så mange valg og mye prisforskjeller at det er ganske avgjørende på totalsummen, svarer Kampesveen.
Og mens mange har to stekeovner, er det ikke alle som trenger det. Det finnes også kombinasjonsovner med flere funksjoner. Og på hvitevarer er det et hav av muligheter når det gjelder funksjonelle finesser, men man trenger ikke nødvendigvis alt. Og jo mer at den slags, jo dyrere blir det.
– Det er kanskje ikke alle som trenger wi-fi, slår hun fast.

Strai Kjøkken Lillehammer.